« Ga terug naar de homepage van GroeneKerken

Eerlijke kleding

Waarom

Als groene kerk wil je duurzame keuzes maken. Als kerk, maar ook als leden van die kerk. Welke keuzes maken we als christen als het op onze kleding aankomt? Willen we onszelf de vraag stellen: wie heeft mijn kledingstuk gemaakt en heeft die persoon daar ook een eerlijke prijs voor gekregen?

Informatie

Veel kleding, ook wel fast fashion genoemd, wordt gemaakt onder gebrekkige arbeidsomstandigheden. Dat is helaas niets nieuws. Maar gelukkig zijn er steeds meer kledingmerken en winkels die hun best doen om ‘eerlijke’ kleding in te kopen die is gemaakt onder menswaardige omstandigheden. Deze markt is in opkomst en het voorheen stoffige imago wordt steeds beter doordat het aanbod aan hippe merken groeit! De prijzen liggen mogelijk iets hoger dan je gewend bent bij ketens, maar door slow fashion te kopen betaalt iedereen – van maker tot drager – de eerlijke prijs.

Als iedere Nederlander één kledingstuk minder koopt, heeft dat meer klimaatimpact dan een jaar lang vegetarisch eten door alle Rotterdammers.

Hoe

Zoek je betaalbare biologische en fair trade kleding die er goed uitziet? Daar zijn inmiddels heel veel opties voor. Via deze websites kun je checken welke winkels of merken goed scoren op duurzaamheid:

• Rankabrand.nl (merkenchecker. Let op: de site lijkt niet altijd up-to-date. Daarbij: als informatie onbekend is, dan scoort een merk vaak slecht. Het is dus niet altijd wat het lijkt)
  • Goedewaar.nl (merkenchecker)
  • Fairwear.org (niet alles is (al) fair trade, maar op deze website staan wel winkels die goed op weg zijn. De fabrieken waar hun kleding wordt geproduceerd, worden door de Fair Wear Foundation gecheckt)
  • Projectcece.nl (verzamelwebsite met kleding van eerlijke en duurzame merken. Lekker overzichtelijk. Als je klikt op een kledingstuk, word je doorgestuurd naar de webshop die het verkoopt)
  • Milieucentraal geeft veel tips en achtergrondinformatie.

Handige apps voor op je telefoon zijn:

Tips:

• Heb je als kerk zelf kleding nodig, voor een kamp of een activiteit? Denk na over het bestellen van een duurzaam shirt! En kijk dan in dit hoofdstuk.
  • Organiseer je als kerk een bazar? Denk eens na over een kledinghoek, en hoe je daar iets meer van kan maken dan alleen het verkopen van kleding. Informatie geven of een RepairCafé over het niet weggooien maar repareren van kleding bijvoorbeeld.
  • Organiseer eens een avond over eerlijke kleding met iemand die er veel verstand van heeft.

Organiseer een kledingruilavond in de kerk. Ook een leuke activiteit om kerk in de buurt te zijn!

Ervaring

De kerk in Hoofddorp maakte de kerk voor een avond tot tweedehandskleding-pop-up-store. De avond stond in het teken van een project in India waar kinderen uit de textielindustrie gehaald worden. Er was informatie over dat project en daarmee dus ook over de omstandigheden waaronder veel van onze kleding gemaakt wordt. En mensen konden tweedehandskleding kopen. De opbrengst daarvan was weer voor het India-project.

Heb je de smaak te pakken?

Wil je aan de slag binnen jouw kerk?

Download startpakket
  1. Vorm een groep en zoek medestanders